العمق نيوز
جريدة أخبارية شاملة

ساعة عصرية حكاوي بالعامية الحلقة التاسعة بقلم : محمد فتحي شعبان

0

ساعة عصرية

حكاوي بالعامية

الحلقة التاسعة

بقلم : محمد فتحي شعبان

صباح الخير أو مساء الخير حسب الوقت اللي بتقرا فيه ، النهاردة تالت يوم عيد الفطر المبارك كل سنة وانتو طيبين ،
من فترة وأنا متوقف عن كتابة ساعة عصرية كنا صايمين ، المهم موضوع التيك توك واللي ناس كتير بتهاجمه ليه مش عارف الناس اللي بتعمل مقاطع التيك توك دي نجحت ووصلت لمستوي مشاهدات عالي جدا وبتكسب فلوس كتير ، كل ده من الهيافة والتفاهة والمسخرة اللي بيعملوها ، امبارح اتفاجئت إن في ستات كبيرة بتعمل مقاطع تيك توك غير طبعا البنات والستات اللي بينزل اي هيافة ومسخرة وفي شباب ورجالة كمان بيعملوا حاجات مسخرة ، طيب يعني ايه يعني إن احنا وصلنا لحالة صعبة من محو العقول ومحو الحياء من النفوس ( إن لم تستحي فافعل ما شئت ) معدش عندهم حياء ، لما واحدة أو واحد يطلع يعمل حاجات مسخرة وهيافة وعارف أن اللي حيتفرج عليه أهله وصاحبة وناس كتير عارفة يبقي معندوش حياء ، لما واحدة ست متجوزة أو واحدة آنسة أو واحدة جدة وتطلع تعمل اللي بيتعمل ده يبقي معندهاش حياء واللي متجوزها لو عارف يبقي ديوث .
في نقطة تانية الناس دي بالفعل نجحت ، آه نجحت في أنها توصل للي هما عيزينه فعلا ، نجحوا نجاح باهر في الفشل يعني الواحد لما يقرر إنه يفشل ويفشل يبقي كدة نجح ولا فشل الإجابة فاشل ناجح ، مركزين معايا ولا ايه بلاش تركز احسن .
الأستاذ : أنيس منصور ……من اول يوم العيد بدأت قراء في كتاب( دعوة للإبتسام ) الكتاب جميل جدا ، في خلال ثلاث ايام العيد انهيت قرايته تالت يوم الظهر هوة فعلا دعوة للإبتسام أسلوب شيق في الكتابة ،قريت له قبل كدة كتاب (مواقف ) الكتابين عبارة عن مقالات أسلوب كتابته بياخد القارئ يخليه يسافر معاه ، في كتاب جمل جدا له عنوانه ( الذين هبطوا من السماء ) ده عالم تاني من الخيال ، حقيقة كأنها خيال أو خيال كأنه حقيقة .
الموضوع محتاج كلام كتير لكن احنا في عيد كفاية كدة
وكل سنة وانتم طيبين
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد